Integracja Sensoryczna (SI) - diagnoza i terapia
Integracja sensoryczna (SI) jest to proces neurologiczny organizujący wrażenia sensoryczne płynące z ciała i środowiska tak by mogły być użyte do celowego działania. Proces organizacji informacji sensorycznej jest fundamentalny w rozwoju:
funkcji ruchowych
mowy
emocji
uwagi
zachowań społecznych
percepcji
uczenia się
Zaburzenia Integracji Sensorycznej (SI) to złożona dysfunkcja układu nerwowego będąca najprawdopodobniej wynikiem wielu czynników, nie jest znana jedna przyczyna zaburzeń przetwarzania sensorycznego. Najczęściej wymienianymi czynnikami mogącymi mieć wpływ na zaburzenia przetwarzania sensorycznego są:
Zaburzenia SI obserwujemy, kiedy dziecko:
Diagnoza
Diagnozy zaburzeń Integracji Sensorycznej dokonujemy na podstawie:
szczegółowego wywiadu z rodzicami
kwestionariuszy
klinicznej obserwacji
testów.
Terapia
Dla każdego dziecka ustalamy indywidualny plan terapii, oparty o kompleksową diagnozę dostosowany do konkretnych potrzeb dziecka i mający na celu poprawę w zakresie zidentyfikowanych dysfunkcji. Terapia ma za zadanie pomagać rodzicom zrozumieć potrzeby dziecka oraz wspierać w rozwiązywaniu problemów związanych z wychowaniem. Będziemy wspomagać rodziców, pedagogów i wychowawców w modyfikacji otoczenia tak by sprzyjało rozwojowi dziecka i jednocześnie minimalizowało pogłębianie zaburzeń, oraz ułatwiało funkcjonowanie w konkretnym otoczeniu.
Logopedia
Diagnoza logopedyczna / neurologopedyczna
Diagnoza logopedyczna / neurologopedyczna to jedno spotkanie, trwające około 60 minut. W tym czasie przeprowadza się wywiad z Rodzicem lub Opiekunem i badanie dziecka. Następnie przedstawiana jest diagnoza i omawiane są wszystkie wątpliwości i wskazania do dalszej terapii.
Terapia logopedyczna obejmuje dzieci z wadami wymowy (seplenienie, rotacyzm, lambdacyzm, rotacyzm itp.), dla dzieci z niedosłuchem oraz dzieci niesłyszących, dzieci ze skróconym wędzidełkiem (w ramach opieki przed i po zabiegu frenulotomii).
Terapia neurologopedyczna obejmuje dzieci z opóźnionym rozwojem mowy wynikającym z uszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego (afazja, alalia), dzieci z dziecięcą apraksją mowy, dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju (autyzm, zespół Aspergera). Dzieci urodzone przedwcześnie. Dzieci z wadami i zespołami genetycznymi.
Kiedy powinniśmy skontaktować się z logopedą?
Jeżeli dziecko:
nie gaworzy
nie utrzymuje kontaktu wzrokowego
nie reaguje na swoje imię
ma trudności z jedzeniem, gryzieniem, żuciem, połykaniem
nie mówi lub mówi bardzo mało
jeżeli skończyło 12 miesięcy i nie wypowiada najprostszych słów (np. BABA, MAMA)
jeżeli skończyło 24 miesiące i nie łączy dwóch wyrazów razem (np. MAMA DA, MAMA JE podczas mówienia wysuwa język między zęby
zniekształca lub zmienia głoski
mówi przez nos, ma zaburzony słuch
mówi tak, że jego mowa jest niezrozumiała dla innych ludzi
ma problemy z opanowaniem nauki czytania i pisania
Nauka czytania metodą sylabową:
Symultaniczno – Sekwencyjna Metoda Nauki Czytania profesor Jagody Cieszyńskiej oparta jest na najnowszych badaniach neuropsychologicznych oraz długoletnich doświadczeniach autorki zarówno terapeutycznych jak i logopedycznych. Nauka czytania ma formę zabawy, w której bazuje się na naturalnej aktywności dziecka, wykorzystując jego zainteresowania i chęć poznawania świata.
Terapia ręki
Diagnoza:
W trakcie badania: oceniane są umiejętności w zakresie dużej i małej motoryki, w tym w szczególności umiejętności grafomotoryczne (rodzaj chwytu narzędzia pisarskiego, poziom rysunku) , analizowane są potencjalne przyczyny ograniczeń dziecka w zakresie sprawności manualnej.
Terapia:
Dla dzieci, które niechętnie podejmują czynności manualne, mają problemy z napięciem mięśniowym. Ponieważ nieprawidłowy rozwój motoryczny najczęściej wpływa negatywnie również na rozwój ręki, terapia w tym zakresie opiera się w głównej mierze na usprawnianiu małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. Ćwiczenia dobierane są przez terapeutę indywidualnie do potrzeb dziecka.
Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna
Obecnie wady postawy u dzieci stanowią poważny problem urastający do rangi choroby cywilizacyjnej. Siedzący tryb życia, a co za tym idzie niedobór ruchu, mają poważne konsekwencje zdrowotne. Osłabienie siły mięśni, obniżenie sprawności ogólnej i wydolności młodego organizmu powodują zaburzenia postawy ciała, które nie leczone pogłębiają.
Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna ma na celu:
działanie profilaktycznie
kształtowanie nawyku prawidłowej postawy
zapewnienie wszechstronnego rozwoju fizycznego
eliminowanie wad postawy
Zajęcia prowadzone są indywidualnie według odpowiednio dobranego planu terapii, dzięki czemu jesteśmy w stanie zwrócić uwagę na wszystkie szczegóły i zapewnić wykonywanie ćwiczeń w maksymalnie skorygowanej pozycji. Przed rozpoczęciem zajęć dokonujemy oceny postawy ciała oraz wykonujemy testy funkcjonalne (test Thomasa, test Bertranda, test na przykurcze mięśni kulszowo-goleniowych, test gibkości, test na siłę mięśni brzucha oraz pomiar asymetrii miednicy).
Terapia skierowana dla dzieci:
z wadami kręgosłupa (plecy okrągłe, wklęsłe, płaskie)
z wadami klatki piersiowej (kurza, szewska)
z wadami kolan (koślawe, szpotawe)
z wadami stóp (stopy płaskie, płasko-koślawe, szpotawe)
ze skoliozą
Komorowicka 9
43-502 Czechowice-Dziedzice